Strong Viking voorbereiding

27 augustus 2018 geplaatst

Als je veel sport heb je het vast al eens meegemaakt: na een intensief eerste kwartier van je
workout krijg je ineens steken. No, daar gaat je PR! Er zijn natuurlijk trucjes om er ter plekke
vanaf te komen, maar voorkomen is beter dan genezen.
 
Het zit ‘m - surprise, surprise - in je voeding. Sporten doe je niet alleen buiten of in de
sportschool - je legt de basis in de keuken. Een gezond dieet met veel variatie is daarom
essentieel. Maar dat is niet het enige waar je rekening mee moet houden: ook je eet-timings
hebben invloed op je prestaties. Daarom kun je het beste 2 tot 3 uur voor je training of
wedstrijd je laatste maaltijd eten.
 
Als je te dicht op het evenement een grote maaltijd eet, kun je daar last van krijgen. Dat
komt omdat je maag hard moet werken om het eten te verwerken. Hier heeft het veel bloed
voor nodig. Dat bloed kan dus niet op hetzelfde moment naar je spieren gaan. En laat je dat
nou net nodig hebben als je intensief sport...
 
Kortom: niet teveel/te zwaar eten van te voren. Een kleine snack als het alom gekende
banaantje geeft voldoende energie om minstens een uur vol te houden, mits je de rest van
de dag goed hebt gegeten. Na het sporten kan je uiteraard weer helemaal los gaan. Liefst
met zoveel mogelijk eiwitten voor het herstel van je spieren.
 
 

Delen

Ook interessant

Lekkere eiwitten

Sporten en eiwitten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder voldoende eiwitten, kun je net zo goed niet de sportschool induiken en je ...

Lees meer

Koolhydraatarme maaltijd

Koolhydraten: voor de een goede vrienden, voor de ander de ergste vijanden. Koolhydraten zijn de motor van ons lichaam. Ze leveren energie ...

Lees meer