Geniet meer tijdens de feestdagen

28 november 2019 geplaatst

Holidays are coming! Met de goede voornemens in het vooruitzicht nemen we het er vaak nog even lekker van. Mag ook best. Maar om al met een opgeblazen buik aan het kerstdiner te beginnen…. Zonde van de inspanningen van de kok én van jouw avond. Bovendien kun je met zo’n vol gevoel de slaap meestal niet goed vatten. Door op een paar simpele dingen te letten heb je daar veel minder last van en geniet jij nóg meer, vertelt voedingsdeskundige Brenda Frunt.

  1. Eet minder zoet

Zó verleidelijk: de schalen vol kerstkransjes, plakken kerstbrood en feeststol. Het staat vaak de hele dag op tafel en de drang om te gaan snacken is groot. “Als je er eenmaal aan begint, blijft die zoete trek je achtervolgen. Je komt in een soort vicieuze suikercirkel terecht. “Je hoeft natuurlijk niet alles te laten staan, maar kijk eens wat kritischer naar je snack-gedrag: heb ik hier écht zin in of pak ik het omdat het er staat?” 

Lekker én gezond snackmateriaal op tafel zetten kan natuurlijk ook, zoals deze knapperige zalmhapjes of komkommerrolletjes met makreel

  1. Mijd snelle koolhydraten

Deze geven je heel snel het gevoel dat je meer energie hebt. Helaas duurt dit maar even en krijg je vervolgens weer trek. Dat geschommel is niet goed voor je lijf. Ook ga je vocht vasthouden waardoor je je sneller opgeblazen voelt. Dit type koolhydraten zit vooral in producten als pasta, witte rijst of aardappelen. “Kies liever voor de langzame variant. Door volkorenproducten te kiezen en meer groenten op tafel te zetten. Je voelt je er fitter door omdat je suikerspiegel constant blijft. Ook zitten er veel vezels in, die je langer een verzadigd gevoel geven.”

  1. Kies voor licht verteerbaar

Lekker lang tafelen lukt veel beter als je ingrediënten kiest waar je niet zo snel ‘vol’ van gaat zitten. “Vervang de aardappelpuree bijvoorbeeld door gepureerde bloemkool. En kies dit jaar eens voor vis in plaats van vlees. Ligt minder zwaar op de maag en is óók hartstikke feestelijk.”

Wat dacht je bijvoorbeeld van deze feestelijke visterrine met drie soorten vis?

 

Delen

Ook interessant

Tekort aan vitamine D? Vul het aan met vis!

Aan sfeer geen gebrek dit seizoen. Kaarsjes aan, lekker knus op de bank. Maar deze donkere dagen hebben ook een minder gezellige ...

Lees meer

Kids aan de vis: de do’s en don’ts volgens diëtiste Brenda

Het is soms best een uitdaging: je kind voldoende vis laten eten. 2 à 3 keer per week is het advies. Maar ...

Lees meer